Resumo/Capítulos




Revisión de los conceptos de estilo y estilos de aprendizaje.
Review the concepts of style and learning style

RESUMEN:
A lo largo del tiempo diversos autores han plasmado sus ideas sobre Aprendizaje, Estilo y Estilos de Aprendizaje. En el presente tema se revisaran algunas propuestas y conceptos comenzando con los plasmados por la Real Academia Española de la Lengua.
Palabras Clave: concepto estilos de aprendizaje

ABSTRACT:
Over time, several authors have translated their ideas about Learning Styles and Learning Styles. This topic will review proposals and concepts embodied by starting with the Royal Spanish Academy of Language.
Keywords: concept learning styles


Los estilos de aprendizaje como marco metodológico de los educadores para desarrollar las competencias y habilidades de sus educandos.
Learning styles as a methodological framework for teachers to develop skills and abilities of their learners

RESUMEN
El aprendizaje desafía la historia de la humanidad. A partir de esta perspectiva se torna fundamental el educador conocer sus Estilos de Aprendizaje, para que pueda mediar la construcción de los saberes de sus educandos. Los sujetos investigados fueron: educandos y educadores de la UnB (presencial) y UAB/UnB (a distancia). Los instrumentos del estudio cualitativo: análisis documental, entrevista semiestructurada y del cuantitativo el cuestionario CHAEA. Los Estilos de los educandos (presencial) y (distancia) señalaron el Estilo Reflexivo y el Estilo Teórico entre profesores y tutores. La conclusión apunta que las competencias y habilidades requieren relacionar el conocimiento con lo cotidiano, la teoría con la práctica y despertar en el acto de aprender la emoción y el placer del aprendizaje. En esa perspectiva, el desarrollo de las habilidades y competencias a partir de la enseñanza básica abre las puertas para el concepto de educación a lo largo de la vida.
Palabras clave: estilo, aprendizaje, competencia, habilidad, educando.

ABSTRACT
Learning defies history of mankind. From this perspective, it becomes essential to the educator to know their Learning Styles, making possible to mediate the construction of knowledge of their learners. Research subjects were students and teachers of the UnB (presential) and UAB / UnB (distance). The tools of the qualitative study: document analysis, semi-structured interview; and of the quantitative: the CHAEA questionnaire. The Styles of the students (presential) and (distance) reported the Reflective Style and Style Theoretical among teachers and tutors. The conclusion points that the competencies and skills require relate the knowledge with the everyday, theory with practice and to awaken in the act of learning the thrill and pleasure of learning. From this perspective, the development of skills and competencies from basic education opens the door to the concept of education throughout life.
Keywords: style, learning, competence, skill, learner


A prática pedagógica da professora de educação infantil à  luz dos estilos de aprendizagem.
The teacher's practice early childhood education the light of learning styles


RESUMO
Esta pesquisa se propôs a identificar os diferentes estilos de aprendizagem dos alunos e professoras de Educação Infantil, assim como estimulá-la a repensar sua prática, objetivando o aprendizado dos alunos. A investigação é definida como pesquisa qualitativa, na modalidade de pesquisa-ação, uma vez que as professoras foram investigadoras de suas realidades. A pesquisa contou com a participação de três professoras e vinte e seis alunos. A parceria entre a pesquisadora e as professoras foi o procedimento que possibilitou a ressignificação da prática docente. Os instrumentos de pesquisa utilizados foram à observação de sala de aula por meio de protocolos, o Questionário Honey/Alonso de Estilos de Aprendizagem e o Inventário Portilho/Beltrami de Estilos de Aprendizagem. A aplicação do instrumento com as crianças ocorreu em três momentos diferentes, sendo que, no intervalo do segundo para o terceiro momento houve, a partir dos dados, uma reelaboração do planejamento de aula. Os encontros realizados com as professoras possibilitaram um olhar singular à aprendizagem de cada aluno e práticas mais consistentes e pertinentes à realidade de cada turma. Essa reelaboração por parte da professoras teve como resultado nos alunos, um maior equilíbrio entre os estilos de aprendizagem e proporcionou a elas uma nova visão sobre o ensinar e o aprender.

Palavras-chave: Aprendizagem. Estilos de Aprendizagem, Professora, Educação Infantil, Práticas Pedagógicas.


ABSTRACT
This study’s objective is to identify the different styles of learning in both students and teachers in Childhood Education, and also to stimulate the teachers to rethink their teaching practice based on their students’ learning styles. The investigation is defined as a qualitative study, under the action-research methodology, since the teachers were invited to investigate their realities. The research is comprised of three teachers and twenty six students. The partnership between the researcher and the three teachers involved allowed for the reassessment of the teaching style. Research methodologies utilized were as follows: in-class observations via protocols; Honey/Alonso Learning Styles Questionnaire; Portilho/Beltrami Styles of Learning Inventory. The research methodologies were applied in three different instances with the children and, based on the analysis of the data collected, a new teaching plan was introduced between the second and the third instances. The meetings between the researcher and the teachers allowed for an individual approach to each student learning style and for practices that are more consistent and in tune with each classroom. This new plan from the teachers affected the students by providing a larger balance between the styles of learning, and provided the teachers themselves with a new understanding of teaching and learning.

Keywords: Learning, Styles of Learning, Teachers, Childhood Education and Teaching Practices.



Estilos de aprendizagem de futuros professores e estratégias de ensino da matemática no 1.º ciclo do ensino básico.
Learning styles of future teachers and strategies of teaching math no 1. cycle of basic education


RESUMO
Considerando que as estratégias de ensino utilizadas pelos professores para ensinarem Matemática influenciam a aprendizagem dos alunos e que os estilos de aprendizagem podem interferir na definição das estratégias de cada professor, nesta reflexão enfatizamos os aspectos defendidos pelos alunos, futuros professores de Matemática da Educação Básica, bem como a relação das estratégias defendidas com os seus estilos de aprendizagem. O principal objectivo desta investigação consiste em identificar os estilos de aprendizagem de uma amostra de futuros professores e averiguar as características que enfatizam para as estratégias de ensino e aprendizagem da Matemática ao nível do 1.º Ciclo do Ensino Básico. Dos resultados da investigação provenientes de uma amostra de alunos do ensino superior, destaca-se que a maioria dos futuros professores da Educação Básica tem como estilo predominante o estilo reflexivo, atendendo à classificação dos estilos de aprendizagem seguida por Alonso, Gallego e Honey (1999). Os indicadores relativos às estratégias de ensino e aprendizagem acerca de competências, actividades, recursos e formas de trabalhar assumem diversos aspectos comuns nos vários estilos de aprendizagem.
Palavras chave: Estratégias de ensino e aprendizagem, estilos de aprendizagem, actividades, recursos

ABSTRACT
The strategies used by teachers to teach mathematics influence students' learning styles and learning strategies may interfere with each teacher. In this paper we emphasize the aspects defended by future mathematics teachers of Basic Education, and the list of strategies to defend with their learning styles. Thus, the main objective of this research is to identify the learning styles of a sample of future teachers and determine the features they emphasize strategies for teaching and learning of mathematics at the first cycle of basic education. The research results show that the predominant learning style of the majority of future teachers of Basic Education is reflective.The indicators for strategies on teaching and learning of skills, activities, resources and forms of work are common features in the various learning styles.
Keywords: Teaching and learning strategies, learning styles, activities, resources



Estilos de aprendizagem e o currículo: concepções dos profissionais do ensino fundamental da rede pública municipal.
Learning styles and curriculum: the professionals' conceptions of basic education in municipal public

RESUMO
Nossa proposta com esse texto é realizar uma discussão sobre as concepções dos profissionais do ensino fundamental de uma rede pública municipal sobre estilos de aprendizagem e currículo. Para isso, foi utilizado o contexto da educação básica pública municipal diante da proposta de construção de um currículo comum, especificamente os coordenadores pedagógicos, participantes ativos do processo e interlocutores dos professores. Diante dos dados coletados, apontamos que há necessidade de formação continuada dos profissionais da educação municipal em estudo sobre as temáticas: currículos e estilos de aprendizagem.
Palavras-chave: currículo, formação de professores, estilos de aprendizagem.

ABSTRACT: Our proposal is to make this text a discussion of the views of professionals in elementary education at a municipal public about learning styles and curriculum. For this, we used the context of basic education on municipal public of the proposed construction of a common curriculum, specifically the educational coordinators, active participants in the process of teachers and stakeholders. From the data collected, we point out that there is need for continued training of education professionals in local study on the themes: curriculum and learning styles.
Keywords: curriculum, teacher training, learning styles.


Estilos de aprendizagem e o ensino superior: potencializando a atitude científica.
Learning modalities and superior education: enhancing the scientific attitude

RESUMO: Analisa-se o desafio enfrentado pela docência universitária, como estratégia potencializadora das atividades acadêmicas de ensino e pesquisa, capaz de incrementar transformações. Reflete-se sobre a formação pedagógica dos docentes universitários para mediar e ampliar o grau de apreensão e compreensão do aluno, propiciando o desenvolvimento de competências e habilidades necessárias para alcançar e apropriar-se do conhecimento científico. Para tanto, buscou-se respaldo nas teorias de aprendizagem, aplicadas à educação e nas teorias relacionadas com o comportamento de busca e uso da informação, no intuito de demonstrar que, qualificando a docência universitária, esta poderá agregar valor aos resultados dos três principais pilares da universidade: - ensino, pesquisa e extensão. Neste artigo, dá-se realce à revisão de literatura, na medida em que esta propiciou o aprofundamento do conhecimento dos pesquisadores sobre as trajetórias cognitivas do sujeito articuladas durante o processo ensino e aprendizagem e também no percurso mental de busca e uso da informação, na observância das competências e estratégias de mediação dos docentes e profissionais da informação.
Palavras-chave: Docência – Ensino Superior. Atitude científica. Teorias Cognitivas. Comportamentos Informacionais.

ABSTRACT:  It analyzes the challenge for university teaching as a potential enhancer of academic activities as teaching and researching. Reflects on the degree of understanding and interpretation of information on the skills and abilities necessary to the student to achieve and to appropriate scientific knowledge. We tried to support the work by cognitive theories (teaching and learning and skills) and informational theories (information-seeking behavior) to demonstrate how university teaching will add value to university's academic production. It is focused, in this article, the literature review, which would provide further insight into the cognitive trajectories of the subject during the teaching-learning process and in the search and use of information process and, moreover, the mediaton teachers skills and strategies to identify students needs and desires.
Keywords: Teaching – Superior Education. Scientific Attitude. Cognitive Theories. Informational Behavior.


Estilos de aprendizaje en la enseñanza superior.
Learning styles in higher education

RESUMEN: El presente capítulo se estructura a partir de un marco introductorio seguido de un apartado que trata de las limitaciones que ofrece en la actualidad la enseñanza tradicional en la educación superior. Posteriormente se aborda la temática de los  estilos de aprendizaje, describiendo una de las tipologías más extendidas, para luego indagar en torno al abordaje de cada estilo desde la perspectiva de la enseñanza por parte del profesorado. Finalmente se trata el tema de los estilos de aprendizaje en los estudiantes universitarios y en la formación por competencias que se encuentran implementando algunas universidades. Se concluye con que los desafíos a encarar son mayúsculos porque el foco en la actualidad es el aprendizaje de los alumnos en un contexto de masificación de la enseñanza, lo que exige nuevas metodologías de enseñanza-aprendizaje que tomen en consideración el perfil de alumnos más activos que en el pasado.
Palabras claves: Educación superior, Estilos de aprendizaje, Competencias

ABSTRACT: This chapter was structured beginning with an introduction about educational environment and the restrictions of traditional teaching in higher education. Afterward, one of the most widespread taxonomies of learning styles is described to inquire about the approach of each style from the perspective of teaching by the faculty. Finally, the issue of learning styles among the university students is analysed, together with the formation by competences that are implementing some universities. Concluding that the challenges to be faced are enormous because the focus today is learning students in a context of massification of teaching, which requires new pedagogival methodologies that take into considertation the profile of more active students than in the past.
Keywords: Higher Education, Learning Styles, Competences


Identificacion de los estilos de aprendizaje de los estudiantes de la universidad pontificia bolivariana bucaramanga.
Identify the learning style preferred by the students of the universidad pontificia bolivariana bucaramanga

RESUMEN: Esta investigación tuvo como objetivo identificar el Estilo de Aprendizaje preferido por los estudiantes de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga, para cumplirlo se procedió a aplicar el Cuestionario Honey-Alonso sobre Estilos de Aprendizaje (CHAEA), que mide la preferencia por los siguientes estilos: activo, reflexivo, pragmático y reflexivo, en un grupo de 504 estudiantes, que se encontraban matriculados en el segundo semestre del 2009 en 10 Escuelas de la Universidad. La información arrojada por el cuestionario se analizó estadísticamente, utilizando para ello el SPSS, inicialmente se estudiaron la totalidad de los resultados, los cuales mostraron la existencia de una preferencia moderada por los cuatro estilos. Posteriormente se dividieron los datos según Escuela y Facultad, aunque se presentan diferencias, el análisis estadístico mostró que ellas no son significativas. Teniendo en cuenta el elemento anterior, se procedió a realizar un análisis de las tendencias encontrándose en ellos alta preferencia por el Estilo Teórico y baja por el Reflexivo.
Palabras clave: Cuestionario Honey-Alonso sobre Estilos de Aprendizaje, Estilos de Aprendizaje.

ABSTRACT: This research aimed to identify the learning style preferred by the students of the Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga, to comply were applied Honey-Alonso Questionnaire on Learning Styles (CHAEA), which measures the preference for the following styles: active, thoughtful, pragmatic and thoughtful, a group of 457 students who were enrolled in the second semester of 2009 in 10 schools of the University. The information gives by the questionnaire was statistically analyzed, using SPSS, initially studied all the results, which showed the existence of a moderate preference for the four styles.Then, divided the data by School and Faculty, although there are differences, statistical analysis showed that they are not significant. Given the previous item, we proceeded to an analysis of trends found in them strong preference for theoretical style and down the reflective.
Keywords: Learning Styles, Honey-Alonso Questionnaire on Learning Styles.


Relacion entre estilos de aprendizaje y rendimiento academico en estudiantes de psicología e ingeniería civil.
Relationship between learning styles and academic performance of students in psychology and civil engineering

RESUMÉN: La investigación buscó identificar la relación entre Estilos de Aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes de Ingeniería Civil y Psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga. Participaron 150 estudiantes, se les aplicó el Cuestionario CHAEA, y se correlacionaron las dos variables. Los resultados mostraron el Estilo Reflexivo como el predominante, no se encontró diferencia significativa entre el uso de Estilos de Aprendizaje y los grupos de estudiantes con notas altas y bajas, se observó que los estudiantes del grupo de notas altas tienden a ser mas Reflexivos que Activos y los de notas bajas más Reflexivos que Teóricos.
Palabras claves: Estilos de aprendizaje, rendimiento académico, CHAEA.

ABSTRACT: The research aimed to find whether a relationship exists between learning styles and academic performance of students in Civil Engineering and Psychology at the Universidad Pontificia Bolivariana Bucaramanga’s branch. 150 students participated, were interviewed with the Questionnaire CHAEA, and and correlated the two variables. The results showed Reflective Learning Style as the predominant non-significant difference was found between the use of Learning Styles and groups of students with high and low notes, it was noted that students in the group of high notes tend to be more reflective Assets and students that the group of low notes tend to be more thoughtful than theoretical.
Keywords: Learning style, academic performance, CHAEA.


Estilos de aprendizagem, ambientes virtuais de aprendizagem e auto-aprendizagem.
Learning Styles, virtual learning environments and self-learning

RESUMO: O ensino a distância, tal como o concebemos hoje em dia, sofreu uma longa evolução. Para isso contribuiu o desenvolvimento das tecnologias da informação e da comunicação que trouxeram uma outra perspectiva e vieram alargar horizontes, em especial no campo educativo. Neste contexto, as práticas de aprender e de ensinar também necessitam de ser reequacionadas para dar resposta ao reptos que lhe são lançados por um ensino que recorre à internet, como infraestrutura de suporte à formação. Estes ambientes virtuais de aprendizagem possibilitam a integração de outros mídias que ao mesmo tempo de permitem uma diversificação de contextos, suportes e formas de abordar os conceitos, tornam os ambientes mais apelativos e adequados aos apelos do mundo actual. A maneira de encarar a relação pedagógica, a mediação do ensino convidam o aprendente a fazer prova de uma maior autonomia e responsabilidade e a tomar um papel mais activo na construção dos seus conhecimentos. O conceito de auto-aprendizagem, com recurso a dispositivos educativos abertos está muito associado a este tipo de ensino e não é novo na literatura. Um outro conceito que ganha papel de relevo são os estilos de aprendizagem. Estes permitem, para além de conhecer a forma como os estudantes se apropriam e transformam a informação, reequacionar os espaços de aprendizagem, as metodologias, as estratégias pedagógicas e os materiais, com vista a dar uma resposta mais adequada e efectiva ao processo de ensino e aprendizagem. Neste trabalho pretendemos fazer uma reflexão sobre a forma como os estilos de aprendizagem podem ajudar os estudantes neste processo de auto-aprendizagem, num sistema de ensino a distância.
Palavras-chave: auto-aprendizagem, estilos de aprendizagem, ambientes virtuais de aprendizagem.

ABSTRACT: Distance learning, as we conceive it today, has undergone a long evolution. To this fact, contributed the development of technology information and communication that brought a different perspective and came to broaden horizons, particularly in the educational field. In this context, the practices of learning and teaching also need to be refocused to address the challenges that are thrown for a school that uses the Internet as infrastructure to support training. These virtual learning environments allow the integration of other media and at the same time a diversity of contexts, ways of addressing the concepts, make the environment more appealing and suitable to the demands of today's world. The approach to a teaching relationship, mediation of education invites the learner to provide evidence of greater autonomy and responsibility and to take a more active role in building their knowledge. The concept of self-learning, with open educational resource devices is largely associated with this type of education and is not new in literature. Another winning concept is the important role of learning styles. These provide, in addition to knowing how students take ownership and transform information, learning spaces to rethink the methodologies, teaching strategies and materials in order to respond more appropriately and effectively to the process of teaching and learning.In this work we intend to reflect on how learning styles can help students in this process of self-learning, in a system of distance learning.
Keywords: self-learning, learning styles, learning environments


Estilos de aprendizaje: aprendizaje a través del soporte audiovisual.
Learning styles: Learning through audio-visual support

RESUMEN: La evolución tecnológica informática marca un nuevo escenario de relaciones y de desarrollo social, y se puede observar cómo esta circunstancia se está introduciendo en las formas y contenidos de todos los sistemas educativos. Esta tendencia tiene alguna vertiente, como la eficacia de los medios audiovisuales, de la que es preciso considerar su impacto en la educación y en la sociedad en general. Estas ideas se plasman en nuevos estilos de aprendizaje, que nos llevan a replantear la figura y el modelo docente, que se abre a nuevos contextos profesionales donde éste profesional debe de mostrar un dominio de nuevos métodos educativos, una especial habilidad en el apoyo en la tecnología, y a la vez que ser un experto analista de sus contenidos. El alumnado también tiene un nuevo perfil que responde a los intereses y mecanismos de la transmisión del conocimiento audiovisual (internet icónico, televisión, videojuegos…) convertido en modelo en la concepción cultural actual. Las nuevas referencias imponen sus estrategias tanto para la sociedad como para las comunidades educativas, y esto nos obliga a aplicar una nueva didáctica, de la que se destacan algunos aspectos que se pueden evaluar y cuantificar sus debilidades y fortalezas. Sin llegar a posiciones extremas, podemos comparar las claves de la eficacia en esta nueva narrativa tecnológica audiovisual, con las estrategias propias del formador clásico. Todo ello nos puede servir para generar inquietudes investigadoras y reflexivas sobre las estrategias y modelos que transmiten las tecnologías comparadas con las propias de la formación tradicional.
Palabras-clave: Media, nuevas tecnologías, audiovisual, metodología de la education, TV, ICT.

ABSTRACT: Technological change computer new personal relationships and social development. We can see how this evolution is introduced in the forms and content of all educational systems. This trend is related to the effectiveness of the media. It is necessary to consider the impact of the world of images in education and society in general. These cultural aspects influence new learning styles, and this modifies the activity of the teacher. The new teacher must be related to new contexts and professionals should monitor these new educational methods. All this relates to your ability to use technology. Also, the new teacher must also be an expert analyst for the content. The student also has a new profile. These are students who respond to the interests of audiovisual cultural industries (internet iconic, television, video games ...). This modifies the way of constructing knowledge in people. The new standards impose their strategies to society and educational communities, and this forces us to implement a new teaching, with particular strengths and weaknesses. We can compare the effectiveness of this new audiovisual narrative, with classic teacher's own strategies. All this can serve to generate research questions and reflective about the strategies and models that transmit their own technologies compared to traditional training.
Keywords: Media, new technologies, audiovisual, educational methodology, TV, ICT.


Educação a distância e estilos de aprendizagem: estratégicas educativas apoiadas pelas TIC.
Distance Education and Learning Styles: strategic education supported by TIC

RESUMO: Com alto índice de alcance em todos os setores sociais, as tecnologias da informação e comunicação (TIC) viabilizam cada vez mais projetos de educação a distância (EAD), permitindo a expansão da formação acadêmica sem preocupações espaciais e temporais. Neste cenário, devem ser priorizados, nas etapas do planejamento de cursos EAD, a diversidade dos estilos de aprendizagem, o processo comunicativo e o potencial das TIC. Entender como esses fatores afetam a vida de cada um, conhecer nossos próprios processos de aprendizagem e aprender como aprender, devem ser as principais estratégias para conseguir a flexibilidade necessária para viver nesse mundo cheio de mudanças. Sendo assim, este trabalho contribui com considerações reflexivas para o atual cenário educativo, considerando a diversidade de aprendizagem e dos recursos tecnológicos no processo de ensino-aprendizagem, enfatizando a importância do processo comunicativo e das relações entre o homem e a tecnologia.
Palavras-chave: EAD; estilos de aprendizagem; TIC; comunicação.

 ABSTRACT: With a penetration rate faster than any other medium in history, information technology and communication (ICT) increases the viability of projects of e-learning allowing the expansion of school education without concern for spatial and temporal barriers. In this scenario, should be prioritized, in stages of planning for e-learning, the diversity of learning styles the communicative process and the potential of ICT. Understanding how these factors affect the life of each person know our own learning processes and learn how to learn should be the main strategies to achieve the necessary flexibility to live in this world full of change. Considering these aspects, this work contributes with thoughtful considerations for the current educational setting, considering the diversity of learning and technological resources in the teaching and learning emphasizing the importance of the communicative process and the relations between man and technology.
 Keywords: e-learning; learning styles; ICT, communication.


Jogos eletrônicos e estilos de aprendizagem: uma relação possível - breve análise do perfil de alunos do ensino médio.
Electronic games and learning styles: a possible relationship brief analysis of the profile of high school students

RESUMO: As Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) têm um potencial de aplicação abrangente, incluindo suas contribuições educativas. A facilidade de interação que proporcionam e a possibilidade de quebrar barreiras espaciais e temporais fazem com que as TIC estejam cada vez mais presentes no cotidiano social. Com o objetivo de investigar como alunos brasileiros da Rede Pública de Campina Grande/PB, que jogam com frequência, relacionam os jogos eletrônicos e estilos de aprendizagem. Pesquisa exploratória descritiva adaptou, aplicou e analisou um questionário validado que relaciona estilos de aprendizagem com a utilização de recursos tecnológicos. A Teoria dos Estilos de Aprendizagem é capaz de explicar como a diversidade tecnológica é utilizada pelos indivíduos de maneira também diferenciada. A intenção de encontrar empiricamente respostas respaldadas pela teoria foi concretizada, pois a análise mostrou que os alunos investigados interagem de formas diferentes com os jogos eletrônicos. Este fato, mesmo que isolado, justifica a importância da investigação, pois mostra que intervenções pedagógicas diversificadas são cada vez mais necessárias em uma social plural.
Palavras-chave: Tecnologias da Informação e Comunicação, Jogos Eletrônicos, Estilos de Aprendizagem.


ABSTRACT: The Information and Communication Technologies (ICT) have a broad application potential, including their educational contributions. The ease of interaction that provide and the possibility of breaking spatial and temporal barriers mean that ICT is increasingly present in everyday social. With the aim to investigate how Public elementary school students of Campina Grande/PB who play frequently related electronic games and learning styles. This exploratory and descriptive research has adapted, implemented and analyzed a validated questionnaire that relates learning styles with the use of technological resources. The Theory of Learning Styles is able to explain how technological diversity is used by individuals so as mixed. The desire to find answers backed by empirical theory was achieved because the analysis showed that students investigated different ways of interacting with electronic games. This fact, even though isolated, hence the importance of research it shows that many teaching interventions are increasingly necessary in a pluralistic social.
Keywords: Information and Communication Technologies; Electronic Games; Learning Styles.


Contribuições das tecnologias no contexto educativo dos estilos de aprendizagem: uma breve discussão acerca da convergência das mídias.
Contributions of educational technologies in the context of learning styles: a brief discussion about the convergence of media




RESUMO: Este artigo pretende discutir os desafios atuais da Educação diante do uso de novas tecnologias e o impacto destas no processo de ensino e aprendizagem. O texto apresenta questões relacionadas às teorias da educação, conceitos de tecnologia e aponta perspectivas estratégicas para a conciliação entre o aprendizado tecnológico, intuitivo, e o conhecimento formal em sala de aula.
Palavras-chave: tecnologia, educação, interatividade, ciberespaço, mídia


ABSTRACT: This article discusses the current challenges of new technologies in education and their impact on teaching and learning. The paper presents issues related to theories of education, technology concepts and strategic perspectives points to the reconciliation of technological learning, intuitive and formal knowledge in the classroom.
Keywords: Technologies, formal education, interactivity, cyberspace, media

Reflexões teóricas sobre os estilos de aprendizagem e a prática pedagógica na educação a distância.
Theoretical reflections on learning styles and teaching practice in distance education

RESUMO: A educação à distância tem se apresentado como uma modalidade de ensino que vem atendendo às diferentes demandas sociais, oportunizando o acesso à formação. Para garantir a qualidade do processo ensino aprendizagem nesta modalidade se faz necessário refletir sobre a contribuição da perspectiva teórica cognitivista, em especial dos estilos de aprendizagem na educação a distância. Tal reflexão constitui-se de grande relevância, pois tal compreensão por parte do professor pode contribuir sobremaneira para a seleção de materiais e estratégias didáticas eficazes para a consecução do processo de ensino e aprendizagem. Considerando que o professor tem um papel de mediador deste processo, refletir sobre estes aspectos poderá contribuir para que haja o aperfeiçoamento dos métodos instrucionais e nos modos de aprender dos alunos, de forma a interferir na melhoria do processo de ensino e aprendizagem na educação a distância.
Palavras-chave: estilos de aprendizagem, educação a distância ; prática pedagógica

ABSTRACT: Distance education has emerged as a mode of teaching that has been serving different social demands and giving opportunity to graduation. To ensure the quality of the teaching-learning process in this mode, it is necessary to reflect on the contribution of cognitive theoretical perspective, in particular learning styles in distance education. Such reflection is itself of great importance, because the teacher’s understanding can contribute greatly to the selection of materials and effective teaching strategies for the achievement of the teaching and learning. Considering the teacher’s mediating role in this process, reflecting on these aspects can contribute to ensure the betterment of instructional methods and how students learn in order to interfere in the improvement of teaching and learning in distance education .
Key-words: learning styles; distance education; pedagogical practice


Estilos de aprendizagem e planejamento: indicadores de qualidade para a retenção do aluno e diminuição da evasão na educação a distância.
Learning styles and planning - quality indicators for student retention and decrease in evasion of distance education

RESUMO: Este trabalho se inicia com a frase de Peter Drucker, pois ela sintetiza muito bem a gestão de um processo de ensino-aprendizagem voltado para a Educação a Distância. Todas as decisões tomadas e caminhos escolhidos terão o poder de influenciar o processo e serão fatores determinantes para o sucesso ou fracasso dos cursos propostos. Desta forma neste artigo apresentamos elementos que consideramos importantes para um bom planejamento de cursos na modalidade à distância mediada por computador. Buscamos fundamentar a importância da linguagem andragógica e o respeito aos estilos de aprendizagem, os quais associados às tecnologias educacionais poderão contribuir para um melhor processo de aprendizagem do aluno adulto, gerar maior motivação e interesse na proposta pedagógica como um todo e assim contribuir para a retenção deste aluno na instituição bem como buscar diminuir o índice de evasão.
Palavras-chave: Estilos de Aprendizagem, Qualidade, Evasão

ABSTRACT: This work begins with the words of Peter Drucker, as it sums up well the management of a teaching-learning for Distance Education. All decisions made and paths chosen have the power to influence the process and will be determining factors for the success or failure of the courses offered. Thus this article presents elements that we consider important for a proper planning of courses in distance mode by computer. We seek to support the importance of language and respect for andragogical learning styles, which related to educational technologies can contribute to a better learning process of the adult learner, motivation and generate greater interest in the pedagogical as a whole and thus contribute to the retention of this student at the institution and seek to decrease the rate of evasion.
Keywords: Learning Styles, Quality, Evasion


Estilos de aprendizagem e avaliação.
Learning Styles and Evaluation


RESUMO: O conhecimento dos estilos de aprendizagem pode ser útil em um processo de avaliação porque visa acompanhar e dar apoio à aprendizagem dos estudantes. Para tanto aborda-se neste capítulo o conceito de estilos de aprendizagem baseado na experiência e no Inventário de Estilos de Aprendizagem de Kolb (1993), prefaciando como o uso de instrumentos como este podem auxiliar no processo avaliativo. Para cada estilo de aprendizagem proposto por Kolb, foram sugeridos objetivos, atividades e tipos de avaliação de aprendizagem que poderão servir de apoio ao professor ao lidar com estudantes com características diversificadas.
Palavras-chave: Estilos de Aprendizagem. Avaliação. Instrumentos de Avaliação.

ABSTRACT: The knowledge of learning styles can be useful in an evaluation process because it seeks to monitor and support student learning. This chapter discusses the concept of learning styles based on experience and the Learning Styles Inventory of Kolb (1993), prefacing as the use of tools like this can help in the evaluation process. For each style of learning proposed by Kolb, suggested objectives, activities and types of learning assessment that can serve as support teachers in dealing with students with different characteristics.
Keywords: Learning Styles. Evaluation. Assessment Tools.


Para obter o livro completo clique aqui!